مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

آشفته بازار آنلاین با تخفیفات ویژه...!

يكشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۲ ب.ظ

از عمر تجارت الکترونیک در دنیا مدت زمان کوتاهی می گذرد و این فعالیت جدید، رشد بی سابقه و  پر شتابی در کشورهای مدرن دنیا داشته است.

تجارت الکترونیک به امور تجاری و یا هر گونه معامله، یا خرید و فروش گفته می شود که بصورت آنلاین و از طریق اینترنت، صورت می گیرد. در این نوع تجارت، کسب اطلاع از جزییات کالا و محصول و یا انواع خدمات به منظور معامله و حتی حمل و نقل، با صرف هزینه کمتری صورت می پذیرد. همچنین امور بانکی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می شود .

این نوع تجارت مدل های مختلفی دارد و علیرغم اینکه در ایران بسیار نوپا بوده و هنوز در مراحل اولیه کار می باشد، با اقبال و توجه نسبی مواجه شده است .

یکی از مدل های به نسبت پرطرفدار این تجارت، مدل گروهی و یا تخفیفی است. در این شیوه، پیشنهادها و اجناس مورد نظر با تخفیف بسیار بالا برای مدت محدود، بر روی سایت قرار می گیرد و اگر تعداد مشخصی از بازدید کنندگان  ثبت نام کنند و آن کالا را سفارش دهند، وب سایت بصورت خودکار، مهلت خرید، قیمت فروش و نحوه تحویل سفارش، پس از پرداخت و حد نصاب مراجعین برای تایید نهایی، به همراه سایر اطلاعات تصویری و متنی را مشخص می کند و بدین ترتیب یک کد به عنوان کوپن و به منظور تحویل کالا یا دریافت خدمات از طرف فروشنده، به پست الکترونیکی متقاضی در خواست کالا و خدمات، ارسال می شود . 

این نوع از تجارت، اگرچه فوایدی مانند کاهش آلودگی هوا و تردد کمتر وسایل نقلیه و صرفه جویی در وقت و هزینه در بر دارد، ولی به دلیل عدم نظارت و کنترل کیفی در ایران، معایبی نیز به همراه داشته است.

با نگاهی گذرا بر سایت های تخفیفی، می توان مشاهده کرد که این سایتها بیشتر مبلّغ  کالا و خدما‌تی هستند که در ردیف خدمات رفاهی، تفریحی و در بسیاری از موارد جزو خدمات تجملی قرار می گیرند. تبلیغ سالنهای زیبایی، بدنسازی، لوازم آرایشی و همچنین رستورانها و بسیاری از این نوع خدمات، هر اندازه هم نیاز امروز جامعه محسوب شوند، ولی در اولویت اول و  نیازمندیهای ضروری قرار نمی گیرند. 

شیوه ای که این سایتها دنبال می کنند، ارائه تخفیف ۷۰ یا ۸۰ درصدی خدمات و کالاهاست و افراد را چنان وسوسه می کند که بسیاری از متقاضیان که به خرید و ثبت نام در سایتی تمایل دارند، به منظور رسیدن آمار مشتریان به حد نصاب معین شده، بعضا به دوستان و اقوام و آشنایان متوسل شده و آنها را از چنین امکانی مطلع می نمایند و به منظور کسب رضایت آنها برای ثبت نام در سایت، تلاش می کنند. 

اگرچه این شیوه در ظاهر برای خریداران، صرفه جویی در وقت و هزینه به دنبال دارد و برای فروشندگان شهرت و بازدید بیشتر سایت و همچنین جایگزین شدن تخفیف بیشتر، به جای چاپ بروشور، کاتالوگ و ساخت کلیپ، نهایتا صرف جویی در هزینه های تبلیغاتی را بهمراه خواهد داشت، ولی با توجه به شرایط کنونی تورم و رکود اقتصادی، ضرورت تبلیغ و تشویق مردم جامعه به اصلاح الگوی مصرف، بیش از پیش احساس می شود و تبلیغ مصرف گرایی و رفاه زدگی که به نوعی ترویج سبک زندگی غربیست، عملا می تواند در سکوت و بی صدایی، ضربه ای مهلک بر پیکر اقتصاد کشور وارد کند .


اینجاست که کنترل محتوای اینگونه سایت ها و جهت دهی صحیح آن با بهره گیری از نظر متخصصین و کارشناسان، چه در حوزه اقتصادی و چه اجتماعی، به منظور هدایت این خدمت رسانی نوین به سمت اجرای صحیح الگوی مصرف و رفع نیازهای واقعی و اصلی شهروندان، ضروری  بنظر می رسد .

متاسفانه در این آشفته بازار شاهدیم که بسیاری از سایت های تخفیفی و گروهی دارای نماد اعتماد الکترونیک نبوده و از طرف هیچ ارگان و سازمانی  کنترل نمی شوند. ورود سود جویان و افراد غیر متخصص در این نوع فعالیت تجاری ‌و عدم نظارت و جهت دهی صحیح آن، قطعا می تواند آثار مخربی بر اقتصاد  خانواده های مراجعه کننده به این سایت ها، وارد نماید .

از آسیب های اقتصادی این نوع تجارت، بصورت بی ضابطه و بدون متولی که بگذریم، از آسیب های فرهنگی آن نمی توان گذشت.

عدم کنترل و عدم نظارت مطلوب، از طرف پلیس فتا و کارگروه مصادیق مجرمانه بر این سایت ها، از دیگر مواردی است که بدنه فرهنگی و اعتقادی جامعه را مورد تهدید قرار می دهد.

استفاده از تصاویری که با معیارهای فرهنگی و اسلامی مغایرت دارند و بهره گیری از تصاویر نیمه برهنه زنان و مردان، به منظور بالابردن جذابیت های بصری و جلب مخاطب و همچنین  بی توجهی در انتشار پوسترهای تبلیغاتی رستوران ها و بعضا وجود تصاویر مشروبات الکلی در کنار آن، حاکی از رها شدن و مورد غفلت قرار گرفتن این بخش، از دید دستگاههای نظارتی است  . 

امید است که مدیران اجرایی و مسئولین مربوطه که وظیفه حفظ و حراست از فضای مجازی بر عهده آنها نهاده شده با دقت نظر بیشتری در این عرصه وارد عمل شوند و راه را بر تاخت و تاز دلالان فرهنگی و سودجویان بی تفاوت در فضای مجازی مسدود نمایند.





نظرات  (۱)

سلام، با تشکر از شما

 

" آشفته بازار آنلاین با تخفیفات ویژه...!"

 

با آدرس: http://www.harfeto.ir/?q=node/45952

 

در سایت حرف تو انتشار یافت.

 

لطفا به جنبش وبلاگی ”خانواده، تهدیدهای و فرهنگی و راهکارهای مقابله با آن” بپیوندید. http://baham91.ir

با تشکر

یا علی

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی