مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

"کارت زرد شماره 11 "

پنجشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۵۱ ب.ظ


"روز ۲۵ فروردین ۱۳۹۴  وزیر ارتباطات دولت تدبیر برای پاسخ به سوالات برخی نمایندگان در خصوص دلیل توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت ، توسط وزارت ارتباطات بدون پیوست فرهنگی ،قبل از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و بی توجهی به ظرفیت داخلی و.....به مجلس احضارشد " .


وکلای ملت پس از شنیدن سخنان نمایندگان سوال کننده و توضیحات وزیر ارتباطات ، در نهایت پاسخ های وزیر را قانع کننده ندانستند و یازدهمین کارت زرد مجلس ،در پرونده دولت بنفش قرار گرفت .


این کارت زرد ، با واکنش های مثبت و منفی همراه بود ،بطوریکه برخی رسانه ها از آن به عنوان خطای حیرت انگیز مجلس در قبال دولت گزارش دادند ، و برخی دیگر این عمل را  اقدام به موقع و موثر مجلس ذکر کرده و تقدیر و تشکر کردند .


برای روشن شدن ماجرا ابتدا توضیح مختصری راجع به پهنای باند و شبکه ملی اطلاعات ارائه می شود تا پس از آن بپردازیم به اینکه آیا تخلف از دستورات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب بخصوص بی توجهی به ۴۰دستور معظم له و در مقابل ، اجرا کردن توصیه های اوباما رئیس جمهور آمریکا در خصوص توسعه  پهنای باند ، به صلاح مملکت است و یا برخلاف مصلحت عمومیست؟! 


شبکه ملی اطلاعات چیست ؟

این شبکه معروف به " اینترنت ملی ایران"  می باشد

 و نام پروژه ایست که در آن اطلاعات شهروندان ایرانی در مراکز داده داخلی نگهداری شده و به هیچ وجه از خارج کشور مسیر یابی نمی شود و شبکه اینترنتی خصوصی و با امنیت بالای داخلی را فراهم می کند. 


.این شبکه همچنین کمک می کند ایران استقلال و اتصال داخلی خود را در مواقع آسیب دیدگی کابل های بین المللی حفظ کند.

از مهترین ویژگی این شبکه پهنای باند آن ( تا دو مگابیت بر ثانیه) بیان شده .

یکی از اهداف مهم این پروژه ، ایجاد امنیت و مصون ماندن از حملات و مقابله با تهاجم دشمن صهیونیستی در جنگ نرم اینترنتیست .

در مجموع شبکه ملی اطلاعات ،شبکه ای" سریع ، امن ،با کیفیت و ارزان " است که در واقع تهدیدهای خارجی را به فرصت های راهبردی تبدیل خواهد کرد .

این پروژه در کشورهایی مثل کره جنوبی که رتبه اول سرعت اینترنت جهان را کسب کرده ، اجرا شده و کشورهایی مثل چین و انگلستان و روسیه هم مدل مشابه شبکه ملی اطلاعات را در کشور خود اجرا کرده اند .

پس از افشاگری اسنودن  مشخص شد بسیاری از کشورها برای اجرای شبکه ملی اطلاعات در خاک خود اقدام کرده اند . طبق همین گزارش آلمان و برزیل از جمله این کشورها هستند و حتی صدر اعظم آلمان در دیدار خود با رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد ساخت شبکه ارتباطی، اختصاصی، اروپایی را برای جلوگیری از جاسوسی آمریکا مورد بحث قرار داده است.

جای تعجب است که با توجه به مزیت های بسیار زیاد شبکه ملی اطلاعات چرا تعابیر و تبین های نادرست از این شبکه صورت گرفته است ؟

واقعیت اینجاست که  شبکه هایی همچون بی بی سی، به تخریب و تحریف واقعیت پرداخته و اجرا شدن شبکه ملی را به معنی اینترنتی  محدود  در سطح ملی و یا پدید آمدن  ابزاری مخوف برای کنترل بیشتر افراد و در واقع  محدود کننده آزادی اطلاعات و قطع ارتباط با شبکه جهانی اینترنت معرفی کرده اند .


در نهایت تاسف باید گفت برخی مسئولان وزارت ارتباطات همسو با  شبکه های جاسوسی صهیونیستی باعث ایجاد نگرش منفی نسبت به این پروژه ملی شده وطرحی را که تا سال ۹۲ می بایست اجرا می شد ، همچنان اجرا  نکرده اند . و هر روز بهانه هایی از سوی دولت به منظور اجرا نشدن آن و  در پی داشتن هزینه های سنگین این پروژه ارائه می شود  .این در حالیست که کارشناسان این حوزه معتقدند که با یک سری تغییرات نرم افزاری می توان اهداف شبکه ملی اطلاعات را محقق کرد و اگر این کار صورت پذیرد تحولی در زمینه های مختلف اقتصادی و فرهنگی و ...پدید خواهد آمد .

با توجه به اینکه‌، مجلس بودجه مناسبی به این پروژه  اختصاص داده و از طرفی وزارت ارتباطات که مجری این پروژه می باشد پس از وزارت نفت پر در آمدترین وزارتخانه محسوب می شود ، اما در عمل به جز چند اصلاح ، خروجی دیگری نداشته است و کار بیشتر از ۵ درصد انجام نشده است .

متاسفانه این پروژه  سابقه ده ساله دارد و تاکنون در دولتهای نهم و دهم و یازدهم ،قول اجرایی این طرح ملی  داده شده ، اما هیچکدام موفق به بهره برداری از این پروژه نشده اند . 

پهنای باند چیست ؟

طبق تعریف ساده کارشناسان این رشته ، پهنای باند یا عرض باند ،به کانال مبادله اطلاعات گفته میشود و در واقع پهنای ارتباطی است که داده ها از طریق آن انتقال می یابند .

به منظور درک بهتر مطلب بد نیست به این مثال توجه کنید؛ اتوبانی را در نظر بگیرید که دارای چند خط یا باند است . مثلااگر بزرگراهی دارای سه خط باشد ، همزمان و از یک نقطه از بزرگراه ۳ماشین امکان عبور خواهند داشت .در واقع اگر بیت( Bit) را به جای ماشین و بزرگراه یا اتوبان را به جای فیبر نوری یا سیم که در

واقع محیط انتقال اطلاعات هستند قرار دهیم ، جریان پهنای باند روشن می شود و متوجه خواهیم شد که هر چه پهنای باند بیشتری داشته باشیم ، امکان انتقال اطلاعات بیشتری از یک نقطه به نقطه دیگر را داریم و پهنای باند و یا عرض باند به ما این امکان را خواهد داد که بطور همزمان چند بیت می تواند کنار هم رد شود یا در طول محیط ارتباطی با شبکه جابجا شود . مثلا اگر در صفحه ۵ عکس با حجم ۱۰کیلو بایت با صفحه ۵ کیلو بایتی قرار داشته باشد ،هنگامیکه کاربر به سایت مراجعه می کند ، ۵۵کیلو بایت از پهنای باند را اشغال می کند .

حال سوال اینجاست که چرا توسعه پهنای باند برای وزیر کارت زرد به ارمغان آورد ؟

 در طرح های گوناگونی که در کشور تنظیم می شود ،حتما باید یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد که این پیوست فرهنگی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و طبق نظر رهبر معظم انقلاب هر دانش ،فناوری و محصولی که در یک جامعه تولید می شود ،محتوا و بار فرهنگی آن جامعه را به همراه داشته و  منتقل می کند و لاجرم در کنار آنها نیاز به یک پیوست فرهنگی است که این فناوری و محتوای تولیدی جدید  را با اوضاع و شرایط داخلی کشور منطبق می کند .

در اقدام اخیر وزارت ارتباطات در خصوص توسعه پهنای باند این پیوست فرهنگی ارائه نشده و از طرفی اجرای این طرح مستلزم خروج ارز بیشتر از کشور می باشد ، بنابر این  بهانه ای برای گران تر شدن اینترنت توسط دولت پدید خواهد آمد و این در حالیست که قیمت اینترنت در ایران ۸ تا ۱۰برابر هزینه واقعیست . 

در صورتیکه اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود نه ارزی از کشور خارج می شود و نه شهروندان ایرانی هزینه سنگین بابت استفاده از اینترنت پرداخت خواهند کرد .


توسعه پهنای باند بر خلاف تصور عمومی که ظاهری خوش در سرعت اینترنت دارد ، پشت پرده ای دردناک از سیاست های کثیف دشمنانی دارد که در زیر چتر تفکر صهیونیستی ،حاکمیت و مدیریت فضای مجازی را تحت سلطه خود دارند.

توسعه پهنای باند یعنی خروج ارز بیشتر از کشور،وابستگی بیشتر و بهره برداری بیشتر دشمنان قسم خورده ایران و اسلام از اطلاعات مردم و مسئولین در سطح وسیع تر .

کسانیکه این توطئه را توهم می پندارند، کافیست نگاهی به پیام نوروزی اوباما خطاب به مسئولین ایران داشته باشند که تاکید بر سرعت و توسعه پهنای باند دارد و آن را حق مردم ایران می داند و این دلسوزی دقیقا در زمانیست که این دشمن بیرحم در اوج تحریم ها علیه ایران ، حتی ورود داروی بیماران خاص و کودکان را به کشور ممنوع اعلام می کند .

اینجاست که عملکرد وزارت ارتباطات و اجرایی کردن توصیه اوباما ابهامات زیادی را بوجود می آورد .

سیاستهایی که بخصوص در حوزه فضای مجازی سوالات متعددی در پی دارد و یکی از مهمترین این سوالات اینست که :

چرا وزارت ارتباطات توسعه پهنای باند را که توصیه دشمن بود اولویت اول قرار داده ولی سفارشات موکد رهبری و مصوبه شورای عالی مجازی را که در جهت توسعه و ارتقای امنیت ملی و خود کفایی در فضای مجازی و در یک کلام    

  " راه اندازی شبکه ملی اطلاعات "  است به آینده موکول می کند .


چرا وزارت ارتباطات در سیاست گذاریهای خود انحصاری عمل کرده و اجازه ورود بخش خصوصی را که مصوبه قانونی شورای عالی مجازیست نادیده می گیرد .؟!


چرا این وزارتخانه با پشتیبانی رییس دولت اجازه فعالییت شبکه های جاسوسی صهیونیستی در ایران را بدون هیچ کنترل و محدودیتی می پذیرد و در کمال تعجب و تاسف مقابل احکام قانونی قوه قضاییه بخاطر ادامه فعالییت این شبکه ها در ایران ایستادگی می کند ؟!

چرا....؟!

چرا ...؟!

چرا ...؟!

و همه این چرا های بدون جواب منطقی باعث شد ، تا اعضای کمسیون فرهنگی مجلس کارت زرد را به محمود واعظی نشان دهند .


نظرات  (۱)

  • روح الله مومن نسب
  • مطلب کامل، حامع، مانع و مفیدی بود... خدا توفیق بده به شما...

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی