مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

نرم افزار ملی در اغما...!

پنجشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۸ ق.ظ


هر روز شاهد ورود نرم افزارهای جدید به بازار داغ فناوری های دیجیتال هستیم، اما متاسفانه هنوز اسامی بسیاری از نرم افزارها و برنامه های تولید شده توسط متخصصین داخلی، به گوش بسیاری از کاربران ایرانی نا آشنا است. وجود نرم افزارهای خارجی، بخصوص نوع صهیونیستی آن در فضای مجازی داخلی، بدون هیچ مانع و ضابطه ای، نه تنها دشمن فرصت طلب را برای جاسوسی اطلاعات فردی و اجتماعی و نفوذ در افکار عمومی و استحاله فرهنگی کاربران ایرانی، حریص تر و گستاخ تر کرده، بلکه به علت عدم استقبال از نرم افزار بومی توسط شهروندان ایرانی، تولید و قوت گرفتن نرم افزارهای ملی را با مشکل مواجه کرده است. 

استقبال بیش از حد کاربران ایرانیِ بی اطلاع از واقعیت های پشت پرده این شبکه های جاسوسی اینترنتی، میزان توجه به پیام‌رسان های وارداتی صهیونیستی را به حدی رسانده، که در یکی از همین جنگ افزارها در ایران، بیش از دوازده میلیون دانلود صورت گرفته، در حالی که هم نوع بومی آن از ربودن دل کاربران ایرانی ناتوان بوده و فقط حدود سیصد هزار دانلود برای یکی از نرم افزارهای مطرح ایرانی ثبت شده است. 

نداشتن کیفیت مطلوب و نبودن استاندار لازم و غیر قابل نصب بودن نرم افزارهای بومی بر روی تمامی انواع گوشی و عدم تبلیغ و اطلاع رسانی و تشویق عموم مردم از سوی رسانه های دولتی و غیر دولتی به منظور حمایت از نرم افزارهای ایرانی و از همه مهمتر عدم حمایت مالی و تسهیلاتی دولت از تولید کنندگان این نرم افزارها که منجر به کاهش سطح کیفی آنها می شود، علت عدم استقبال ایرانیان از نرم افزارهای بومی است. 

متاسفانه حمایت مطلوبی از طرف دولت بخصوص وزارت ارتباطات‌ از پروژه طراحی و تولید نرم افزارهای پیام رسان ایرانی صورت نمی گیرد و همین امر موجب شده، تا عملکردی که مد نظر عموم بوده محقق نشود. 

«صنعت تولید نرم افزار در ایران با مشکلات زیرساختی عدیده ای روبرو است. از مشکلات پیش روی شرکت های تولید کننده نرم افزار در ایران می توان مشکلاتی همچون؛ بالا بودن هزینه های تولید نرم افزار به دلیل به طول انجامیدن مدت زمان تولید، عدم حمایت های دولتی، عدم ارتباط با تولیدکنندگان خارجی، تولیدات سفارشی، خدمات و پشتیبانی پس از فروش، عدم رعایت قانون کپی رایت، کمبود نیروهای متخصص، نبود پشتیبانی های لازم، حمایت نکردن بانک های داخلی، تمایل نداشتن شرکت های داخلی به تولید نرم افزار و... را نام برد که باعث شده اند صنعت تولید نرم افزار ایران نتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.»

 طراحان نرم افزارهای پیام رسان ایرانی به دور از حمایت مسئولان ذی ربط، از بازار رقابت جا مانده و همین بی اطلاعی از دستاوردهای متخصصان داخلی در حوزه وب و نرم افزار، باعث بی رغبتی آنان از حضور در این بازار پر سود شده است. 

بی شک در آینده‌ای نه چندان دور فناوری های جدید هم از راه رسیده و مقصد بعدی کاربران خواهند بود. در کنار عدم حمایت از تولید نرم افزارهای ایرانی از سوی دولت و لزوم پرداختن مالیات های سنگین برای متخصصین و تولید کنندگان نرم افزارها در داخل، شاهد باز گذاشتن مسیر فعالیت شبکه های صهیونیستی در عرصه فضای مجازی کشور، بدون پرداخت هیچ هزینه و مالیات و عوارضی از سوی دولتمردان هستیم که این امر جای بسی تعجب و تاسف است.

این در حالیست که در سایر کشورها شبکه های اجتماعی خارجی، از سوی دولت ها یا مسدود می شوند و یا سازندگان آنها موظف می شوند که در خاک کشور میزبان، نمایندگی داشته و سرور اطلاعات را در همان کشور قرار داده و با قوانین و مقررات آن کشور همراه شوند. در برخی دیگر از کشورها نیز، برند این نرم افزارها از کشور مبدأ خریداری شده و همه مراحل باز تولید در همان کشور انجام می گردد و بر همین اساس نظارت و اعمال قانون برای کشور مقصد امکان پذیر می باشد. مثلا در کشور چین شرکت های اینترنتی آمریکایی علیرغم پرداخت عوارض و مالیات، می بایست در هر سال، یک مرتبه به دولت چین گزارش ارائه داده و درخواست تمدید مجوز نمایند. ولی در کشور ما نرم افزارهای غیر بومی، بدون داشتن هیچگونه مجوزی فعالیت کرده و بدون پرداخت حتی یک ریال مالیات، به هیچ مقام مسئولی پاسخگو نیستند. 

حال این سوال مطرح است که تا چه زمانی این تراژدی غم انگیز ادامه دارد و به دلیل عدم حمایت مسئولین و دولتمردان از نرم افزاهای ملی، و هجوم شهروندان ایرانی به شبکه‌های ضداجتماعی وارداتی صهیونیستی می بایست شاهد نابودی تولیدات ملی باشیم؟! 

آیا برای رفع مشکلات فعلی و نیز جلوگیری از تهدیدات احتمالی که از سوی نرم‌افزارهای کاربردی صهیونیستی برای کاربران ایرانی متصور می باشد، حمایت از نرم‌افزارهای ایرانی مشابه این اپلیکیشن ها در کشور امری ضروری نیست؟! 

آیا مسئولین محترم نمی دانند که هم اکنون نیز بسیاری از برنامه نویسان داخلی، نسخه‌های ایرانی و بومی نرم‌افزارهای پیام رسان را طراحی و تولید کرده اند که اگر مسئولان از آنان حمایت کنند می توانند به زودی وارد بازار شوند؟! 

مسئولین و دولتمردان ؛ حمایت از تولید ملی صرفا با سر دادن شعار محقق نمی شود، عمده ترین وظیفه در راستای پاسخگویی به فرمان رهبر معظم انقلاب، متوجه شما و دستگاه های اجرایی است. به یاد می آورید که معظم له فرمودند:

 "ما باید کاری کنیم که کالای ایرانی به عنوان یک کالای محکم، مطلوب، زیبا، همراه با سلیقه و بادوام در ذهن مصرف کننده ی ایرانی و غیر ایرانی باقی بماند. یکی از آفات موجود اجتماعی ما که ریشه ی آن، میراث دوران طاغوت و دوران ظلمانیِ گذشته است، همین است که افراد، دلبسته ی به تولیدات بیگانه باشند. یک وقت تولید داخلی نداشتیم؛ یک وقت تولید داخلی، تولید غیر قابل مصرفی بود؛ اما امروز اینطور نیست؛ امروز تولیدات داخلی، تولیدات مرغوب و مطلوب است."

(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسرکشور، 7/2/90)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی