مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

مطالبه گر

تاراج فرهنگ و حیا در سایه تجارت الکترونیک

دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۱۲ ب.ظ

« شکل لباس، چه پوشیدن، چگونه پوشیدن و از کدام الگوی پوشش استفاده کردن، جزو مصادیق و نمونه‎‎های بارز فرهنگ عمومی جامعه است که در مسیر زندگی و حرکت‎های آینده یک ملت در درازمدت تأثیر دارد.» 

                                             « امام خامنه ای »


خلقت و آفرینش انسان به گونه ای است که همواره از حالت یکنواختی گریزان بوده و در مقابل از تحول و نوآوری استقبال می کند. در صورتی که این تحول و نوآوری از روی آگاهی صورت پذیرد، زندگی آدمی دلپذیر و خوشایند خواهد بود. شاید پیدایش مد و مدگرایی ریشه در همین خصایص انسان دارد و در واقع نیازهایی از جمله تنوع طلبی، زیبایی خواهی، کمال جویی منشا اصلی آن محسوب می شود . واژه مد در لغت به معنای سلیقه، اسلوب و شیوه به کار می رود و عبارت است از روش هایی که به صورت موقتی و بر اساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه به وجود می آید و در سبک زندگی، لباس پوشیدن، نوع آداب و معاشرت و ... تغییراتی ایجاد می کند. در طول تاریخ هرگاه مدگرایی آگاهانه و با توجه به فرهنگ و چهارچوب های فکری و اعتقادی جامعه صورت گرفته، نه تنها به نیازهای ذاتی انسان پاسخ داده بلکه به عنوان یک دستاورد اجتماعی، به رشد فرهنگ جوامع کمک نموده و شیوه ای برای معرفی هنر و فرهنگ ملتها در ادوار مختلف به شمار رفته است. 


در این مقاله بنا نیست صرفا به مسئله پوشش، مد و مدگرایی پرداخته شود، آنچه مد نظر است توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان این مرز و بوم و استفاده ابزاری از مد و مدگرایی به منظور تاثیر گذاری بر روند فکری و فرهنگی جامعه ایران اسلامی است. هجمه ای که در آن استعمارگران برای رسیدن به مقصود خود به صورت وسیع تر، آسان تر و سریع تر، از ابزار رسانه ای و خصوصا اینترنت و فضای مجازی بهره های فراوان می جویند.


 با ظهور رسانه های جمعی به ویژه مطبوعات، مجلات مد، سینما، تلویزیون و در سطح بسیار وسیع تر، اینترنت و فضای مجازی ، بهره گیری کمپانیهای مد و پوشاک از آنها برای تبلیغ مدل لباس های غربی و به دنبال آن سیطره و استحاله فرهنگی جوامع آغاز شد. با الگوگیری و تقلید جوانان از پوشش بازیگران سینمای غرب و کمپانی های مد و لباس استعماری، آنچه در این شبیخون فرهنگی  قربانی شد، هویت ملی و دینی جامعه بود.


 رهبر معظم انقلاب در جمع جوانان در خصوص اهداف استعمارگران از این شبیخون فرهنگی می فرمایند:

 «دشمنان اهداف فرهنگی دارند و به فرهنگ اسلام کینه می ورزند؛ زمانی که ملت مظلوم افغانستان زیر بمباران آمریکایی‎ها دست و پا می‎زدند، یک استراتژیست نظامی آمریکا گفت: اگر به‎جای این موشک‎ها، برای جوانان وسایل شهوت‎رانی و لباس محرک زنانه و پوشش‎های سبک غربی و آمریکایی بفرستید، بدون صرف این هزینه‎‎ها می‎توانید افغانستان را تصرف کنید و خرج تسلیحات در کیسه‎تان باقی می‎ماند! به‎جای بمب و موشک و راکت، سی‎دی‎‎های پورنوگرافی و منظره‎‎ها و ادبیات مهیج شهوت را میان آن‎ها ترویج کنید، آن وقت کار برای شما آسان می‎شود. سیاست امروز سیاست  اندلسی کردن ایران است. این یک سیاست اساسی است. این امر را دست کم نگیرید.» 


با کمال تاسف باید گفت در ایران علاوه بر معدودی از مردم، برخی از مسئولین نیز از این سیاست دشمن صهیونیستی غافل شده و این هجمه را دست کم گرفته اند.

 این روزها فضای مجازی جولانگاه سایت ها و وبلاگ های فراوانی است که برخی از آنها، ناجوانمردانه بر پیکر فرهنگ و آیین مردم این سرزمین هجوم آورده اند. 

با تبلیغات پر هیاهو، تجارت الکترونیک و خریدهای آنلاین به عنوان محبوب ترین نوع خرید بین مشتریان معرفی شده و روز به روز  رشد چشمگیرتری داشته است،  تا جاییکه برخی از مردم برای خرید روزانه خود به وبلاگ ها و سایتهای فروش آنلاین بخصوص در بخش پوشاک، مراجعه می کنند .

شاید این نوع خرید و فروش، مزایایی در بر داشته باشد، اما در حال حاضر به دلیل عدم کنترل و نظارت مطلوب، بسیاری از این سایت ها از غفلت مسئولین مربوطه سوء استفاده کرده و فعالیتهای ضد فرهنگی و ضد اسلامی خود را آزادانه و بدون هیچ گونه مانعی انجام می دهند. 


در کمال ناباوری به علت این غفلت و در سایه سنگین تبلیغات، اکنون در شرایطی به سر می بریم که مردم پوشاک غربی را به همراه فرهنگ و ضمیمه آن، نه به عنوان نیاز طبیعی و سلیقه خود، بلکه به تقلید و انتخاب مدسازان غربی مورد استفاده قرار می دهند. همان هدفی که سالهاست دشمنان استعمارگر ما به دنبال آن بوده اند و به فرموده رهبر انقلاب؛« هدف آنها ریشه کن کردن فرهنگ ملی ما و از بین بردن آن است».

نکته مغفول مانده در این آشفته بازار تجارت الکترونیک، سوق دادن مردم به مصرف گرایی بیشتر و خرید در عین عدم نیاز است .چیزی که در دوره تحریم اقتصادی کشور، مسئولین فرهنگی می بایست بدان توجه نموده و برای فرهنگ سازی و آگاه کردن آحاد جامعه تلاش کنند، اما ظاهرا از دید آنان، پرداختن به موضوعاتی همچون آزادی رقص و آواز خوانی زنان از اولویت و اهمییت بیشتری برخوردار است .

 

رهبر معظم انقلاب  در خصوص تهاجم فرهنگی دشمن در همین زمینه می فرمایند: 

«تهاجم فرهنگی غیر از تبادل فرهنگی است. یک وقت هست که انسان با میل خود و بر طبق نیاز و اشتها و ضرورت زندگیش یک نوع غذا یا دارو و یا ماده لازمی را انتخاب می کند و آن را داخل جسمش وارد می کند، این گزینش است که خیلی خوب است. اما یک وقت هست که یک نفر را می خوابانند‌ و ماده ای که نه به آن میل دارد و نه برایش مفید است، در حلقش می ریزند یا به او تزریق می کنند. این همان تهاجم فرهنگی است، همان کاری که با ملت ایران در طول سالهای متمادی کردند. »


و این دقیقا بلایی است که در حال حاضر در فضای مجازی و سایت های عرصه مد و لباس بر پیکر پوشش و فرهنگ ملی این سرزمین فرود آمده و بی غیرتی و بی حیایی میراث این بلاست.

  حراج عفت و حیای برخی زنان و دختران این سرزمین به قیمت نمایش چند دست لباس، تحفه ایست  که  دلالان کمپانیهای فاسد غربی برای مردم مملکت اسلامی ایران به ارمغان آوردند و متاسفانه برخی مدیران دولتی از این ارمغان با آغوش باز استقبال کردند .

غفلت مدیران و دولتمردان بخصوص در بخش های فرهنگی، که وظیفه نظارت بر سایت ها و فضاهای مجازی را دارا می باشند باعث شده که در انبوه این سایت های فعال مجازی  با واقعیت های تلخی روبرو شویم .دست آورد این فضای مجازی آلوده،  تزلزل در بنیان فرهنگی جامعه است . 

  وقتی پایه های فرهنگی  در هجوم تبلیغات گسترده سست شد، اموری همچون خود کم بینی و حقارت و در نهایت خودباختگی فرهنگی پدید خواهد آمد. اتفاقی که در این میان رخ خواهد داد، رنگ باختن اصول فرهنگی، بومی و در مقابل، پذیرش فرهنگ بیگانه است و خطرناک تر از آن این است که نپذیرفتن فرهنگ بیگانه در بین عامه مردم، نشانه عقب ماندگی و بی فرهنگی تلقی شود.


 اینجاست که مسئولین مربوطه می بایست پاسخگوی خسران ناشی از این غفلت ها باشند که چرا معبرهای حساس فرهنگی  را برای ورود دشمن باز گذاشته و هیچ حراست و نظارت درستی بر آن ندارند ؟!

 

چرا سایت های مغرض در خارج از کشور بدون فیلتر، تصاویری از بدترین نوع پوشش را به اشتراک می گذارند و آزادانه به تبلیغ کالاهای خود مشغولند؟! 

چرا بر سایت های داخلی، نظارت مطلوب صورت نمی گیرد؟! 

چه کسی مسئول رسیدگی به تبلیغ تصاویر لباس ها و پوشاکی است که در فضای مجازی در حال انتشار است در حالی که با فرهنگ بومی و ملی ما مغایرت دارد؟! 


اگر چه پاسخ این سوالات تا حدی روشن است، و جریان خزنده ای از خارج کشور به کمک برخی عوامل خود فروخته داخلی کمر به تخریب پایه ها فرهنگی و ملی این جامعه اسلامی بسته اند، اما امید به آن داریم که دولتمردان و مسئولین چه در پلیس فتا و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی و چه در سایر ارگان هایی که وظیفه نظارت بر محتوای سایت ها را برعهده دارند، به این امر مهم توجه نموده و بیش از پیش، پاسدار و نگهبان عرصه های فرهنگی جامعه اسلامی ایران باشند .






نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی